Muitakin kuin Johan ja Maria - etunimiä eri puolilla Suomea v. 1865
Olen syksyn aikana selvitellyt harrastuksenani useampien sukulaisten ja ystävien esivanhempia. Samalla on tullut tutustuttua yhdestä näkökulmasta Suomen eri alueisiin ja niiden perhesuhteisiin erityisesti 1800-luvulla.
Viimeksi kaivellessani Etelä-Pohjanmaan seurakuntia, kiinnitin
huomiota runsaslukuisesti esiintyviin etunimiin, joihin en ollut muualla
juurikaan törmännyt. Tutkimassani
suvussa löytyi useita Sannoja, Susannoja ja Jaakkoja, joita oli muualla tullut
vastaan vain harvoin. Uteliaisuus
heräsi. Oliko kyse vain tutkimistani suvuista vai oliko alueilla omat
muotinimensä?
Mistään kaiken kattavasta tutkimusta en edes haaveillut,
mutta ajattelin saavuttavani edes jonkinlaista vertailtavuutta valitsemalla
kultakin alueelta yhden seurakunnan ja yhden vuoden. Seurakuntien tuli olla riittävän mutta ei
liian suuria. Lisäksi kyseiseltä vuodelta tuli löytyä täydellisiltä vaikuttavat
syntyneiden kirjat.
Seurakunniksi valitsin sellaisia, joiden kirkonkirjoja olin jo penkonut varsin palon. Seurakunnat ovat Hauho Kanta-Hämeestä, Valkjärvi Karjalan Kannakselta, Isokyrö Etelä-Pohjanmaalta ja Oulainen Pohjois-Pohjanmaalta
Vuosi 1865 sopi tarkoitukseeni varsin hyvin. Ennen 1800-luvun puoliväliä syntyneiden kirjoissa on usein näkynyt puutteita. Vuosisadan lopulla taas olettaisin
erilaisuuksien alkaneen tasoittua, sillä niin tiedon kuin ihmistenkin
liikkuminen helpottui. Tuli
sanomalehtiä, rautatie, höyrylaivoja jne. Koululaitoskin kehittyi huimaa vauhtia ja vähitellen
myös Amerikan siirtolaisuus alkoi vaikuttaa.
Niinpä valitsin vuoden 1865 juuri ennen nälkävuosia ja näitä suurempia
mullistuksia.
Vuoden 1865 syntyneistä löytyi Hauholta 90 tyttöä ja 83
poikaa, 71 tyttöä ja 99 poikaa, Isokyröstä 104 tyttöä ja 112 poikaa sekä
Oulaisista 66 tyttöä ja 57 poikaa.
Taulukoissa 1 ja 2 on esitetty kunkin seurakunnan tyttöjen
ja poikien yleisimmät nimet ja niiden esiintyminen muissa tarkasteltavana
olevissa seurakunnissa. Lukuarvot ovat
k.o. nimen – joko ainoana tai ensimmäisenä nimenä – esiintymisen suhteelliset
osuudet.
Taulukko 1. Tyttöjen suosituimmat nimet prosenttiosuuksina vuonna 1865 neljässä seurakunnassa ja k.o. nimien suosio muissa seurakunnissa |
Taulukko 2. Poikien suosituimmat nimet prosenttiosuuksina vuonna 1865 neljässä seurakunnassa ja k.o. nimien suosio muissa seurakunnissa |
Tyttöjen nimistä Maria ja poikien nimistä Johan/Johannes eli suomalaisittain Juha, Juho tai Jussi ovat olleet suosittuja kaikkialla, mutta Maria erityisesti Valkjärvellä (30%) ja Isokyrössä ja Johan Isokyrössä ja Oulaisissa.
Hauholaisten suosikkinimet Ida (Iita), Wilhelmina (Miina), Amanda (Manta) sekä Karl (Kaarlo, Kalle) ja Erik (Erik, Erkki, Eero) eivät juuri esiinny verrokkiseurakunnissa. Hauhon tytöillä myös Emma ja
Rosa ovat olleet suosiossa, vaikka niitä ei juuri muualla näy. Kestosuosikit Anna, Helena/Leena,
Kaisa/Katariina tai Liisa/Elisabeth eivät ole myöskään olleet hauholaisten
suosiossa tarkasteluvuoden aikana. Mainittakoon, että neljällä tytöllä toisena
nimenä oli nykyään harvinainen Lucina.
Valkjärven tytöillä kolme suosituinta nimeä kattaa yhteensä
yli 3/4 kaikista nimistä ja Maria yksinään 30%. Voi olla varma, että näillä lukuisilla
Marioilla on ollut muitakin kutsumanimiä.
Luonnollinen seuraus on, että useimmat muualla hyvinkin suositut nimet
ovat Valkjärvellä jääneet kokonaan käyttämättä.
Valkjärven pojilla esiintyy myös tuttuja nimiä kuten Göran (Yrjö,
Yrjänä), Petter (Pietari, Pekka), Staffan (Tahavana, Teppana), Thomas (Tuomas, Tuomo) ja
Tobias. Valkjärven kohdalla kysymyksiä herättää myös huomattava tyttöjen aliedustus. Kovin usein oli kuitattu vain "dödfödde flickebarn" ilman annettua nimeä. Näitä en ryhtynyt kuitenkaan sen enmpää laskeskelemaan.
Isonkyrön nimistössä erikoisuutena on tytöillä omissakin
tutkimuksissani vastaan tullut Sanna. Kastekirjassa tämä on usein Susanna,
mutta heti rippikirjoissa kuitenkin lyhyemmin Sanna. Muissa seurakunnissa ei Sannaa juuri näkynyt,
mutta tuskinpa enää nykyään Sannoja mielletään pohjalaisiksi. Pojilla Jakob (Jaakko) esiintyy myös
Pohjois-Pohjanmaalla, mutta ei kahdessa muussa seurakunnassa. Isonkyrön pojilla yleisiä nimiä olivat myös
Herman, Isak ja Esaias.
Oulaisissa suosittujen tyttöjen nimissä kolmanneksi nousee muualla
tuolloin harvinanen Kaisa – yleensä nimenomaan K-kirjaimella kirjoitettuna. Pojissa myös Henrik pääsee listoille. Myös useampi tyttö on saanut nimekseen Beata. Erikoisemmista nimistä mainittakoon yhdellä
ensimmäisenä ja kahdella toisena nimenä oleva Selina. Tyttöjen nimissä silmiinpistävää on kahden
nimen käyttö (esim. Kaisa Maria), kun peräti 60% tytöistä oli saanut kaksi
nimeä. Muualla tultiin vielä enimmäkseen
toimeen yhdellä nimellä.
Omat havaintoni eivät siis koskeneet vain muutamia sukuja, vaan oikeasti muodissa olevat nimet olivat erilaisia eri puolilla Suomea.
Nimi on vain yksi ilmentymä vanhoista
paikalliskulttuureista. Sukuja tutkiessa
näkee myös miten paljon esim. maantiede tai maanomistusolot ovat vaikuttaneet
siihen, miten ihmiset ovat liikkuneet ja uusia perheitä muodostaneet. Kun toisaalla piiat ja rengit kiersivät
vuosien varrella useissa taloissa, toisaalla saatettiin jäädä kotiseudulle ja
suvun omistuksessa olevaa matta jakaa yhä pienempii ja pienempii
tontteihin. Näkyypä myös esim. se,
miten yleiset nälkävuodet vaikuttivat tai olivat vaikuttamatta jonkun
kyläyhteisön asujiin.
Edellä olevista nimivertailuista ei kannata vetää liian
vahvoja johtopäätöksiä. Vaikka yhtenä
vuotena joku nimi ei esiinny, jo seuraavana saattaa nimi olla taas hyvinkin
suosittu. Oma asiansa sitten on, miten
kansan käyttämät nimet kirkonkirjoihin kirjattiin tai miten kirjoissa
esiintyvät nimet paikallisesti tulkittiin.
Mitään lakiahan ei etunimille ollut, vaan nimet annettiin käytännön
tarpeiden mukaan. Suvun perinteet,
lähiseudun esimerkit ja kirkon ohjaus vaikuttivat vielä 1860-luvulla vahvasti
kaikkialla Suomessa.
Jos jotakuta kiinnostaa, suosituimpia lasten nimiä eri
kunnissa viimeisten vuosikymmenten aikana voi tutkia Digi- ja väestöviraston avoimista
tiedostoista, ks. https://dvv.fi/suosituimmat-lasten-nimet
Lähtötiedot vanhoihin kirkonkirjoihin löytyvät hakemalla esim. ”Hauhon seurakunnan arkisto”.
Kommentit
Lähetä kommentti