Valfrid Eskola - Hauholaisesta huutolaispojasta jämsäläiseksi kansanedustajaksi
![]() |
Valfrid Eskolan esivanhempia |
Hauholaisia sukuverkostoja tutkiessani tuli vastaan mielenkiintoinen nousu sosiaalisessa hierarkiassa. Isäni isän ja äitini äidin rippikoulakaverina vv. 1904-1905 oli poika Miehoilasta, joka tunnettiin siinä vaiheessa nimellä Valfrid Mantanpoika. Sukuyhteyttä häneen en onnistunut löytämään osittain ehkä siksi, että niin Valfrid itse kuin hänen äitinsä ja äitinsä äiti olivat syntyneet aviottomina lapsina. Pitkäaikainen kansanedustaja ja kunnalisneuvos tästä Valfridista kuitenkin tuli.
Tässä kirjoituksessa keskityn Valfrid Eskolan hauholaiseen
sukutaustaan. Mitään suoria yhteyksiä minulla ei ole häneen mitään yhteyksiä ole.
Tämä kirjoitus onkin pelkkää ”kirjaviisautta” eli perustuu Hauhon seurakunnan
digitoituihin kirjoihin ja eduskunnan vanhoista kansanedustajista julkaisemiin
tietoihin.
Juho Matinpoika Höberg ja Maria Juhontytär
Keskikesällä 11.7.1801 syntyi Hauholla Hyömäen kartanon
Höbergin torpassa poika, jonka nimeksi kirkonkirjoihin merkittiin Johan eli Juho. Hänen vanhempansa olivat torppari Matts
Högberg ja Maria Mattsdotter. Nimi
Högberg lienee perua Juhon isoisältä, vuonna 1744 syntyneeltä Johan Johansson
Högbergiltä, jolla sotilaana oli tavan mukainen lisänimi. Rippikirjoissa 1800-luvun alussa Högberg
muuttuu muotoon Höberg (vrt. Hyömäki kirjoitettiin muodossa Hömäki).
Aikuisiässä Juhon yhteydessä ei enää nimeä Höberg esiinny, vaan kirkonkirjoissa
hänen ruotsiksi kirjoitettu nimensä on Johan Mattsson eli suomalaisittain Juho
Matinpoika.
Juho eli nuoruutensa Höbergin torpassa ja pääsi ripille
17-vuotiaana v. 1818. Avioituessaan vuoden 1823 lopulla hänet tituleerattiin jo
torppariksi. Puoliso Maria Juhontytär oli
ennen avioliittoa piikana Hyömäessä, mutta tarkemmin hänen taustansa ei ole
tiedossa. Esikoinen Eeva Leena syntyi
melkein päivälleen 9 kk kuluttua 23.9.1824 Innalan torpassa.
Vaimo Maria kuoli kuitenkin 30-vuotiaana 2.6.1827 keuhkosairauteen
Eeva Leena tyttären ollessa alle kolmivuotias.
Niinpä Juho avioitui uudelleen jo seuraavana keväänä Lehtelän Naakan 32-vuotiaan
tyttären Kaisa Erikintyttären kanssa. Vielä
muutaman vuoden perhe asui Juhon isän luona Iso-Kourulan mailla.
Vuonna 1832 Juholle alkoi rengin elämä, mikä tarkoitti
perheelle useita muuttoja. Ensin perhe
muutti Nurmen kylän (Hyömäen) Toralaan. Täällä syntyi myös poika, joka
kuitenkin kuoli jo pienenä. Vuonna 1835
perhe muutti naapurikylään Alvettulan Tapolaan ja sieltä noin vuonna 1837
takaisin Hyömäkeen. Sen jälkeen muutot jatkuivat: 1839 Lautsiaan, 1843 Lehtelän
Laurilaan, 1844 Kirkonkylän Kapakkaan, 1845 Hyömöen Nisulaan, 1845 Hyömäen Iso-Kourulaan,
1848 Lehtelän kylään, 1850 Lehtelän Naakkaan, 1854 AIkkolan Heikkilään ja
sieltä takaisin Lehtelään vuonna 1857.
Aina ei vaimo seurannut mukana, vaan asui ainakin kirjojen mukaan eri
talossa. Ruotuvaisena Juho kuoli 13.1865 keuhkosairauteen. Vaimo Kaisa kuoli kolmisen vuotta
myöhemmin.
Eeva Leena Juhontytär
Kuten edellä isän liikkeistä näkyy, lapsuudessaan Eeva Leena
ehti asua ensin Hyömäessä Innalassa ja Toralassa, sen jälkeen Alvettulassa
Solperilla, minkä jälkeen uudelleen Hyömäessä.
Perheen muutettua v. 1839 Lautsiaan, Evasta tuli 15-vuotiaana piika
Anttilan torppaan. Päästyään ripille v.
1839 – nuorempana kuin suuri osa tuon ajan tytöistä – hän jatkoi palvelusta
Anttilassa, kunnes siirtyi v. 1842 eli 18-vuotiaana piiaksi Lautsian
rustholliin. Seuraavana vuonna pesti löytyi Alvettulan Ellilästä, v. 1845 Portaan
Jokelasta, v. 1846 Sotjalan Rättäriltä ja v. 1847 Hyvikkälästä.
Hyvikkälässä paljon nähneelle, mutta vain 23-vuotiaalle
Eeva Leenalle syntyi avioton lapsi Ida Wilhelmina. Tämän jälkeen hänet kirjattiin irtolaiseksi,
mutta jo vuonna 1848 hän siirtyi itselliseksi Lehtelään ja v. 1849 piiaksi
Uudenkylän Uotilaan ja sieltä v. 1850 Alvettulaan.
Vuonna 1850 Eeva Leena solmi avioliiton lammilaissyntyisen
rengin Joonas Matinpojan kanssa, joka rippikirjojen mukaan oli kuuro ja
lukutaidoton. Paljon ei Joonasta tainnut vaimon luona näkyä, sillä hän oli mm.
vuoden renkinä Eteläisten Paakkalassa ja toisen vuoden Tuittulan Heikkilässä ja
jonkin aikaa myös rautatietä rakentamassa.
Joonaalle ja Eeva Leenalle syntyi keväällä 1851 poika Kalle
(Carl), joka kuitenkin kuoli seuraavan vuoden pari viikkoa ennen
1-vuotispäiväänsä. Vuoden 1855 lopussa syntyi toinen poika, jolle annettiin
myös nimeksi Kalle (Karl). Kalle asui
aluksi Alvettulassa ja vuodesta 1867 Miehoilassa, missä hänen sanotaan olleen
huonokuuloinen. Valitettavasti Kallen tekemisiä 1870-luvulta alkaen en ole
kyennyt vielä selvittämään.
Eeva Leena Juhontytär kuoli Alvettulassa 33-vuotiaana
9.2.1858 keuhkosairauteen eli ilmeisesti tuberkuloosiin.
Ida Wilhelmina syntyi 17.9.1847 Hauhon Hyvikkälässä aviottomana
lapsena. Lapsuudessaan hän ehti asua Idan
ollessa 10-vuotias eikä kuurosta, muualla töissä käyneestä kuurosta isäpuolestakaan
liene ollut suurta tukea. Pikkuveli
Kallen mainitaan viettäneen aikaa Lammilla, mahdollisesti Joonas-isän suvun
luona. Isäpuolen saatua v. 1862 renginpestin
Miehoilan Ala-Hääsistä Ida Wilhelmiinasta tuli pikkupiika Miehoilan Juntulaan. Täällä
asuessaan hän kävi rippikoulun ja pääsi ripille v. 1863.
Ida Wilhelmiina jatkoi rippikoulun jälkeen Juntulassa
piikana. Vuonna 1868 hän oli jonkun aikaa piikana Torvoilan Simolassa, mutta
palasi pian takaisin Juntulaan. Vuonna
1869 hän sitten siirtyi piiaksi Ala-Hääsille.
Siellä hän synnytti mararskuussa 1870 tyttölapsen, joka sai nimekseen
Amanda Wilhelmina.
Vuodesta 1872 alkaen Ida Wilhelmina eli itsellisenä
Miehoilassa, mutta vuonna 1875 hän pestautui piiaksi Torvoilan Vähäpäähän. Vuodesta 1878 alkaen aina kuolemaansa
11.2.1890 saakka hän eli itsellisenä Torvoilassa. Kuollessaan Ida Wilhelmina oli 42-vuotias.
Ida Wilhelmiina synnytti Amanda Wilhelmiinan lisäksi kolme
muuta aviotonta lasta. Vuonna 1877 syntynyt Maria kuoli jo reilun vuoden
iässä. Vuonna 1880 syntynyt Ida muutti
pari vuotta rippikoulunsa jälkeen kirkonkirjojen mukaan ”Pornääsiin”, mutta
hänen myöhemmästä elämästään ei ole tietoja.
Vuonna 1885 syntynyt Kalle otti sukunimen Kanerva ja hän toimi ainakin
vielä 1920-luvun alussa renkinä Torvoilan Kaivolassa.
Amanda Wilhelmina syntyi aviottomana lapsena 22.11.1870 äidin
ollessa piikana Miehoilan Ali-Hääsillä. Ensimmäiset viisi ikävuottaan Amanda
asui Miehoilassa ja muutti sitten äitinsä mukana naapurikylään Torvoilaan.
Vuonna 1887 hän sai pestin piikana Miehoilan Maulasta ja kävi sieltä
rippikoulunsa loppuun. Pian ripille
pääsyn jälkeen hän siirtyi piiaksi Miehoilan Ittilään ja vuonna 1889 Torvoilan
Kalleen. Aina eivät rippikirjat pysyneet
mukana, sillä vuonna 1889 helmikuussa Amanda Wilhelmina eli Manta Miina, millä nimellä
hänet on merkitty tuohon aikaan rippikirjoihinkin, synnytti aviottoman lapsen eli Valfridin
Miehoilan Höltässä.
Vuonna 1891 matka jatkui Miehoilan Eskolaan ja sieltä
edelleen v. 1893 Eskolan Kuljun torppaan. Täällä Amanda synnytti kolme
aviotonta lasta eli v. 1893 Lydian, 1896 Linda Wilhelminan ja 1899 Kalle Aleksin. Linda kuitenkin kuoli nelivuotiaana v. 1900
tulirokkoon. Lyydia oli 8-vuotiaaksi äitinsä luona, mutta luovutettiin sen
jälkeen huutolaiseksi Alvettulan Bobackaan ja edelleen Matkantaustan Äijälään. Rippikoulunsa jälkeen v. 1910 Lydia siirtyi
palvelijaksi Alvettulan Rantalaan. Vuoden 1913 syksyllä Lydia solmi avioliiton
Tyrvännön Landentaustan karjakon Kaarlo Rekolan kanssa. Tyrvännöstä pariskunta
muutti Järvenpäähän ja sen jälkeen Hyvinkäälle elokuussa 1918. Kalle Aleksi eli äidin perheen mukana kunnes 17-vuotiaana
lähti rengiksi Kaukkalan Simolaan. Rippikirjoissa
kerrotaan Kalle Alaksin kadonneen kevään 1918 tapahtumissa, mutta myöhemmin on
selvinnyt, että hän menehtyi Hämeenlinnan vankileirillä.
Amandan muutettua Miehoilan Paavolaan v. 1900 syntyi vielä
viides avioton lapsi eli poika Wiljo vuonna 1902. Tilanne alkoi kuitenkin muuttua. Kuljun
torppariksi oli vuonna 1892 tullut v. 1844 Hahkialan Järventaustan torpassa syntynyt
Kalle Juhonpoika Alitalossa (joka sattuu olemaan tämän kirjoittajan isoisän
isoisän Wilhelmiinan serkku). Kalle
oli aiemmin ollut lampuotina Porsoon Alitalossa. Kallen vaimo Henriikka Karoliina Juhontytär
oli syntynyt v. 1833. Henriikka
Juhontytär sairasti mahdollisesti tuberkuloosia, koska kun hän kuoli 30.10.1899 kuolinsyyksi rippikirjaan merkittiin ”keuhkokuuma”.
Kalle-torpparin ja Amanda-piian välillä lienee ollut
vakavampaa ”vispilänkauppaa” jo Henriikka-vaimon eläessä. Kalle Aleksin syntyessä Henriikka oli vielä
elossa ja pian pojan syntymän jälkeen Amanda ja lapset saivatkin lähteä
naapuriin Paavolaan.
Sen jälkeen, kun torppari Kalle Kulju ja Amanda vihittiin
1.2.1903 niin Kalle Aleksin kuin Wiljonkin kohdalle tuli merkintä ”ante nuptias”
eli ennen avioliittoa syntynyt ja molempien patronyyminä oli Kallenpoika. Kaikesta päätelleen torppari Kalle Kulju oli
siis molempien poikien isä.
Keväällä 1905 Kalle Kulju pesueineen muutti Luopioisten puolelle
Puutikkalaan Koivulahden torpan torppariksi.
Siellä sukunimeksi otettiin Vuorinen rippikirjojen mukaan, vaikka
henkikirjoissa oli samaan aikaan vielä Kulju.
Vuonna 1908 Kallelle ja Amandalle syntyi Koivulahdessa poika Väinö. Noin
vuonna 1912 Kalle kuolee – tarkempaa tietoa ei ole vielä saatavissa digitoiduissa
kirkonkirjoissa. Amanda ja pojat palasivat
v. 1915 Hauholle Miehoilan Rantalaan.
Valfrid Amandanpoika Eskola
Valfrid syntyi 9. helmikuuta 1889 Hauhon Miehoilassa ja syntyneiden
luettelon mukaan Höltän talossa. Äiti
oli edellä kuvailtupiika Amanda Wilhelmiina eli Manta Miina Idantytär. Isästä
ei ole merkintöjä. Pian syntymän jälkeen
äiti poikineen muutti naapurikylään Torvoilan Kallen taloon v. 1891 sieltä
Miehoilaan, nyt Eskolan taloon. Vuonna 1893 he siirtyivät Eskolan Kuljun
torppaan.
Vuonna 1895 Amanda-äiti joutui syystä tai toisesta luopumaan
Vafridista ja näin Vafridista tuli 6-vuotiaana ”hoidokas” Miehoilan Eskolaan. Huutolaiseksikin näitä ”hoidokkaita” on nimitetty.
Hoidokkaaksi hänet kirkonkirjoissa mainitaan
vielä vv. 1904-1905 käymänsä rippikoulun jälkeenkin, henkikirjoissa vielä v.
1913 eli niin kauan, kun hän Eskolassa asui.
Ilmeisesti Miehoilan Eskola ei ollut kuitenkaan pahin paikka huutolaispojalle,
sillä hän pääsi käymään kansakoulua ja hänet koulutettiin myös karjanhoitajaksi.
Sukunimekseenkin hän otti 1910-luvun
loppupuolella Eskolan.
Vuonna 1913 Valfridin elämässä tapahtui suuri muutos. Kesäkuun
6. hän sain ”naimakirjan” mennäkseen naimisiin Jämsässä jämsäläisen 21-vuotiaan
palvelijattaren Anna Lydia Järvisen kanssa.
Kesähäätkin seurasivat, sillä 31.7.1913 Valfrid ja Anna vihittiin. Kiire oli, sillä lapsikin oli jo tulossa. Vihkijänä toimi Jämsän seurakunnan kappalainen
Kaarlo Ristikankare, jonka veli Johan Ferdinand toimi Hauholla kappalaisena vv.
1914 – 1919. Mahtaisikohan tällä Jämsän ja Hauhon välisellä yhteydellä olla
jotain tekemistä sen kanssa, että Valfrid ja Anna olivat toisensa löytäneet?
Virallisesti Valfrid muutti Jämsään marraskuun lopulla 1913
eli vasta sen jälkeen, kun esikoispoika Paavo oli syntynyt ja kuollutkin syntymää
seuraavana päivänä. Jämsässä hän toimi
ensimmäiset 12 vuotta karjakkona Seppolan Ala-Apialassa.
Kirkonkirjat eivät lopultakaan paljasta juuri mitään,
minkälainen ihminen Valfrid Eskola oli. Mitä
ilmeisimmin hän ei osallistunut aktiivisesti kevään 1918 tapahtumiin, koska ei menettänyt
edes kansalaisluottamustaan. Ympäristön
asukkaiden luottamusta hän on kuitenkin herättänyt, sillä vuonna 1922 vajaat
kymmenen vuotta Jämsässä asuneena karjakkona hänet valittiin kasanedustajaksi
Hämeen läänin pohjoisesta vaalipiiristä.
Puoluekannaltaan hän oli sosiaalidemokaraatti. Ensimmäinen kansanedustajuus kesti vain reilun
vuoden, mutta sitten vuodesta 1927 alkaen kansan edustaminen jatkui aina
vuoteen 1954 saakka niin, että kansaedustajavuosia kertyi yhteensä 28! Presidentin valitsijamiehenäkin hän oli
kaikkiaan seitsemän kertaa. Hän jatkoi
kaiken aikaa myös kunnallispolitiikassa ja oli mm. Jämsän kunnanvaltuuston
puheenjohtaja ja 1940-luvulla hänelle myönnettiin kunnallisneuvoksen arvonimen.
Valfrid Eskola kuoli vuonna 1961 ja hänet on haudattu Jämsän
Miekkainpetäjän hautausmaalle.
Valfrid Eskolan sukua koskevia tietoja on koottuna hänen profiiliinsa Geni.com -alustalle, ks. https://www.geni.com/people/Valfrid-Eskola/6000000085925477827?through=6000000184552267828
Lähteet:
- Hauhon ja Jämsän kirkonkirjat
- Suomalaiset kansaedustajat: Valfrid Eskola (eduskunta.fi)
Kommentit
Lähetä kommentti