Terveisiä täältä nälkäkaupunkista

Itsenäistymisen alkuvuodet olivat monille tiukkaa aikaa.  Suomessa oli elintarvikepula ja mm. viljan myynti ja käyttö oli säännösteltyä.  Sotaväen tarpeet täytettiin usein ennen muita.  

Oheinen kirje on tullut isoisäni isälle Kalle Kustaa Kokkalalle talvella 1919.  Lähettäjä J.G. Nyman oli Kalle Kustaan serkun Serafian aviomies (s. 1853) tai serkun poika (s. 1875).  Valitettavasti en ole vielä pystynyt varmistamaan, olisiko vanhempi J.G. Nyman sama mies kuin Hämeenlinnassa 1900-luvun alussa vaikuttanut kauppias J.G.Nyman, joka kuolinilmoituksen mukaan oli syntynyt Hauholla vuonna 1853.  Tarkka päivä ja paikkakunta ovat kuitenkin eri kuin varhaisissa Hauhon aikaisissa kirkonkirjoissa.

Kirjeestä välittyy joka tapauksessa kauniisti sekä aito hätä että kunnioitus.  Kokkalan peltoja oli tuolloinkin sekä Hauhonselän rannalla Kyttälän naapurissa että Hauhontakana Hämeenlinnaan johtavan tien varressa. Kirjeen lähettäjä on ollut hyvin tietoinen tästä.

Olen pyrkinyt ohessa säilyttämään alkuperäisin tekstin kirjoitusvirheineen, mutta lukemisen helpottamiseksi olen erottanut virkkeet toisistaan.

 Hämeenlinna 20.1.1919

Hyvää päivää.  Terveisiä täältä nälkä kaupunkista. Kyllä minun taas täytyy pyydää apua sieltä paremmilta vilja vainioilta jos suinkin on mahtollista.  Kun ei ole enää heiniäkän kun 4 nippiä ja on 7 syöjää. Jos minä saisin etes 6 elli 70 leiviskää. Kun minulla ei ole hevosta että pääsis etempää hakemaan- Läheltä on sotaväki varastot tyhjentänyt. Teilä kun on yli oman tarpeen. Jumalakin sano eisin pitä sitä hyvää yksin pitämän vaan sun pitää siitä muillenkin jakaman. Minä kyllä puolestani koitan palkita miten parhaiten vain jonsen muuten nin suvella. Kun heiniä kiire on nin minäkin tulen häkkiin ajamaan tänne hauhontaka kun se on lähimpänä kaupunkia. Niistä siemen ohrista oli Rikun kanssa puhetta niin vahetetaan.  Minä annan hl. ohria te annatten hl. ruisjauhoja. Sehän ei ole mitään viljan myymistä eikä salaamista kun se on uuten siemenen hankimista.  Kyllähän ohrat on hyviä syötäkin mutta soisin hyvän lajin leviävänkin.  Jos se nin sopis nin heinäin mukana ne kulkis. Niin olkai nyt niin hyvä ainakin heinäin puolesta. Kun on sananlause parempi on lehmä lypsää kun tappa.

Niin jään toivossa otottamaan

Kunnioituksella

J.G.Nyman

(itse oppineen kirjotus ei ole koulun käyneen väärtiä)



Kommentit

Suosituimmat

Melkein kaikki vanhat hauholaiset olivat minulle sukua

Poltin suku ja talo Hauholla

Adam Heiskala – Mallitalonpoika Hauhon Kirkonkylässä

Hauhon Nukarin sukuja kaksi tai kolme

Karl Edvard Roth - Varakas kauppiaan poika Porvoosta maanviljelijäksi Hauholle