Johannes Juhonpoika Strandvik – tavallisen miehen tavallinen tarina
Johannes Juhonpoika Strandvik oli ensimmäinen oman synnyinkotini Kokkalan kylän alueelle muuttanut esivanhempani. En ole varma, mitä nimeä Johannes on eläessään käyttänyt. Etunimi Johannes esiintyy ruotsinkielisessä Lopen seurakunnan syntyneiden luettelossa. Muutoin ruotsinkielisissä kirkonkirjoissa on käytetty nimeä Johan, kuten melkein kaikilla entisaikojen ”Jusseilla”. Viimeisessä Johanneksen kruununverokuitissat Johannes on nimellä Juhana. Perunkirjoituksessa nimi on muodossa Jussi Jussinpoika. Erotukseksi lukuisista muista Johaneista olen päätynyt käyttämään syntymäkirjauksen nimeä Johannes, jota on voitu käyttää niin suomen- kuin ruotsinkielisissä yhteyksissä. Sukunimi Strandvik on myös puhdas valinta, sillä sitä nimeä hänestä on käytetty vasta noin 40-vuotiasta alkaen. Strandvik tulee sen tilan nimestä, minkä lampuotina hän toimi Kokkalan kylässä ja missä hän myöskin aikanaan kuoli. Sitä ennen häneen liitetty talonnimi on ollut Omettakorpi. Muutama vuosi 1850-luvun jälkipuoliskolla hän esiintyy myös talonnimillä Sipilä ja Löfholm. Nimethän olivat aikoinaan enemmän ikään kuin tilanteen mukaan valittuja tunnisteita, sillä ensimmäinen sukunimilaki tuli voimaan vasta 1920-luvulla.
Perhetausta
Johannes Juhonpoika Strandvik syntyi Lopen Launoisten
Oinaalassa eli lähellä nykyisen kolmostien ja Forssa-Lahti -tien
risteystä. Johanneksen vanhemmat olivat
kuitenkin kotoisin Hauholta. Isä Juho
oli syntynyt Hauhon Eteläisten Huikkolassa, lähtenyt sitten rengiksi Hakkalaan.
Hakkalassa ollessaan hän avioitui
27-vuotiaana läheisen Tuittulan kylän Alastalon tyttären, Hakkalassa piikana
olleen Kristiina Mikontyttären kanssa. Joskus vuosien 1797 ja 1804 välillä he
muuttivat Oinaalaan, missä Juho toimi lampuotina eli koko tilan
vuokraviljelijänä. Lopen kirjoissa Juhon
ja Kristiinan ensimmäiseksi lapseksi on merkitty v. 1801 syntynyt Eva
Stina. Hänet on vielä merkitty
muuttaneeksi aikanaan Hauholle perheen mukana vuonna 1811, mutta Hauholla hänen
nimeään ei enää löydy, ei myöskään minkään lähiseudun seurakuntien kuolleiden
luettelosta. Eipä hänestä ole löytynyt myöskään mitään syntymämerkintää.
Johannes syntyi Oinaalassa 25. helmikuuta 1805. Hänen lapsuudestaan ei ole tarkempaa tietoa,
mutta vuoden 1811 maalis-huhtikuun vaihteessa perhe muutti lähelle
syntymäseutujaan Ajorannan Omettakorven torppaan. Pian muuton jälkeen syyskuussa 1811
perheeseen syntyi toinenkin poika eli kuopus Mikko. Tuon ajan mittapuun mukaan kaksilapsiseksi
jäänyt perhe oli varsin pieneksi.
Ajoranta oli jo tuolloin Hahkialan Charpentierien
omistuksessa, joten yhtä hyvin voitaisiin puhua Hahkialan Omettakorven
torpasta. Omettakorpi on nimenä
kadonnut, mutta kyseessä on nykyään lyhyemmin Korpi-nimellä tunnettu talo
lähellä Porsoontietä ja Hanhijärvi-nimistä pientä suojärveä. Paikka on varmasti ollut tuolloin nimensä
mukaisesti korpea, mutta ei kuitenkaan kovin kaukana asutuista Porsoon, Sahan
ja Hakkalan kylistä. Käynnit Kristiinan
kotikylällä Tuittulassa tai Hauhonselällä tai toisessa suunnassa Vuolujoen
vartta Kesossa ja Eteläisissä olivat tehtävissä hyvinkin yhden päivän aikana.
Perheen elämä on ollut ilmeisen tasaista, sillä
kirkonkirjoista ei löydy mitään lisämerkintöjä. Pojat pääsivät ripille, Johannes trosin vasta
20-vuotiaana v. 1825 mutta pikkuveli Mikko tavanomaisessa 16 vuoden isässä v.
1827. Äiti Kristiina on 1820-luvun puolivälin
jälkeen merkitty rippikirjassa sairaalloiseksi. Hän kuoli punatautiin
54-vuotiaan helmikuussa 1829. Isä Juho
siirsi torpan Johanneksen nimiin 1830-luvun alussa, mutta ehti nauttia
vapaammasta roolista vain lyhyen aikaa, sillä hän menehtyi pilkkukuumeeseen
toukokuun lopussa 1833.
Omettakorven torpassa ei ollut 1820-luvulla piikaa, joten
voi olettaa, että äidin kuolema jätti miesväen ainakin jossain määrin
pulaan. Johannes kuitenkin löysi
itselleen puolison lähiseudun Kesosta.
Hänet kuulutettiin avioliittoon joulukuussa 1829 ja vihittiin
helmikuussa 1830 ikätoverinsa Keson lampuotin tyttären Heta Antintyttären
kanssa. Molemmat olivat siten vihittäessa
24-vuotiaita. Hetan isä oli kuollut
hevosen tallaamana jo vuonna 1820, mutta äiti näytti saaneen jatkaa tilan
pitoa.
Elämä torpparina Omettakorvessa
Kuva 1a. Torpparisopimuksen alku |
Torpparilla oli torpparin velvoitteet: päivätöitä, isäntäväen kuljetuksia sekä omien peltotilkkujensa satojen luovutuksia. Sukumme arkistoissa on säilynyt Johanneksen isäntänsä Carl Emil Charpentieren kanssa tekemä ruotsinkielinen torpparisopimus vuodelta 1842 (ks. kuva 1)
Kuva 1b. Torpparisopimuksen loppu |
Torpparisopimuksessa vuosisuokraksi määrätään: kaksi kappaa ruista, kaksi kappaa ohraa, kaksi
tynnyriä kauroja, keritsemätön uuhi, voita, noin kilo pellavalankoja torpparin
omasta pellavasta, kaksi tiuta kananmunia, neljänneskilo villaa, säkillinen
hamppua tai niintä, kappa tuhkaa, kappa pellavaa, kannullinen mustikoita, joka
toinen vuosi kaksi maitoastiaa, taksvärkkipäivä (auringon noususta laskuun)
kerran viikossa tai 52 kertaa vuodessa, 12 apupäivää, kaksi kaupunkimatkaa enintään 24 mailin päähän
(epäselvää mitä ”mil” tässä tarkoitti, koska yksikköä ei ollut standardoitu
tuohon aikaan, mutta ainakin Hämeenlinnaan oli lyhyempi matka).
Kolmisivuisessa sopimuksessa oli muitakin velvoitteita esim. teiden hoidosta ja tappelijoiden ilmiantamisesta.
Lampuotiksi Kokkalaan
Ilmeisesti Johanneksen ja Charpentieren välit olivat hyvät,
sillä vuonna 1845 Johannes pääsi isäntänsä omistaman Kokkalan Strandvikin tilan
lampuotiksi. Sopimuksen ehtoja ei ole
tiedossa, mutta vaikka Strandvik oli pienehkö 1/3 manttaalin tila, se oli
kuitenkin suurempi kuin Omettakorpi.
Vuodelta 1855 olevassa kartassa Strandvikin peltoja on kuitenkin jo
useita hehtaareja. Henkikirjojen mukaan
Strandvikissa oli yleensä myös yksi renki ja yksi piika
Vanhin tytär Maria kävi rippikoulun pian Kokkalaan muuton
jälkeen ja pääsi ripille v. 1847. Maria
avioituikin sitten heti 20 vuotta täytettyään eli vuoden 1850 joulun jälkeen
Kyttälän Jussilan talon lampuotin veljen Kalle Martinpojan kanssa ja Kalle
muutti Kokkalaan pian häiden jälkeen.
Tuntemattomasta syystä Johannes perheineen muutti vuonna
1855 Rukkoilan Sipilään lampuotiksi.
Siellä he viipyivät kuitenkin vain kaksi vuotta, minkä jälkeen palasivat
Kokkalaan. Kirkonkirjojen mukaan
Johanneksesta tuli Strandvikin lampuoti ja Kalle-vävystä isomman Löfholmin
lampuoti, mutta henkikirjoissa puolestaan Johannes yhdistetään pari vuotta Löfholmiin. Samassa Kokkalan mäen tiiviissä yhteisössä
perheet kuitenkin asuivat, joten suurta väliä ei tuolla liene ollut. Vuodesta 1860 eteenpäin Johannes on kuitenkin
aina selkeästi Carl Emil Charpentieren omistaman Strandvikin lampuoti.
Iloa ja murhetta 1860-luvulla
Rukkoilan aikana myös nuorempi tytär Wilhelmiina ehti käydä rippikoulun. Hän avioitui Luopioisten Kantolasta kotoisin
olleen Juho Heikinpoika Valkamon kanssa isosiskonsa tapaan jo 20-vuotiaana. Ehkäpä nuoret olivat tavanneet jo Rukkoilan
vaiheen aikana? Heidät kuulutettiin 2.
huhtikuuta 1859 ja vihittiin 16.6.1859.
Juho ja Wilhelmiina saivat tyttären Amanda jo 30.1.1860. Kyse ei liene
kuitenkaan ollut ns. pakkoavioliitto, sillä olihan kuulutuksista kulunut jo 10
kk. Onni ei kuitenkaan kukoistanut
kauan, sillä jo vuonna 1862 Juhon on todettu olleen niin sairas, että hän ei
enää pystynyt osallistumaan kinkereillekään.
Jossain vaiheessa rippikirjaankin on merkitty, että hän ei asunut Hauholla.
Juho kuolikin sitten keuhkotautiin
11.3.1864. vain 27-vuotiaana. Hänet on merkitty Hauholla kuolleeksi. Amanda jäi isättömäksi ja äitinsä ainoaksi
lapseksi vain nelivuotiaana. Valkamon
perhettä oli vain joitakin vuosia aiemmin kohdannut Hauholla toinenkin suru,
kun Juhon vanhin veli oli hukkunut Hauhon puolella liikkuessaan.
Vaikka Amanda olikin perheen ainoa lapsi, serkkuja hänelle
löytyi seuraksi. Marialle ja Kallelle syntyi jo ennen Rukkoilan vaihetta tytär
Ida, Rukkoilassa poika Kalle ja Kokkalassa poika Hermanni samana vuonna kuin
Amandakin.
Kuva 2. Johanneksen ja Hetan testamentti v. 1865 |
Johanneksen vanhempi tytär Maria ja vävy Kalle isännöivät
Kokkalan Löfholmia aina vuoteen 1867, jolloin he siirtyivät metsän taakse
kilometrin päähän Okerlan Heikkilän vuokralaisiksi. Mainittakoon, että samana vuonna Okerlan
Melkkalaan aivan Heikkilän naapuriin muutti ilmoilasta perhe, jonka pojasta
Kalle Kustaasta tuli sittemmin Marian sisarentyttären Amandan aviomies. Maria ja Kalle Kustaan isä Kustaa olivat
saattaneet tuntea toisensa jo lapsuudessa, kun Maria asui Omettakorvessa ja Kustaa
Vuolujoen varressa Vasikan myllyllä.
Kuva 3. Johanneksen veronmaksu vuodelat 1880. |
Johannes jatkoi Strandvikin lampuotina vaimonsa kuolemankin
jälkeen tytär Wilhelmiina ja vävy Hermanni apunaan. Vartuttuaan Amandakin jäi kotiinsa. Talossa oli myös ajoittain piika, mutta vain
lyhyin sopimuksin. Vielä vuodelta 1880
eli 75-vuotiaana Johannes maksoi lampuotina kruununveroa vähän yli 84 mk
eli nykyrahassa noin 350 euroa (ks. kuva 3).
Johannes kuoli kotonaan Kokkalan Strandvikissa 76-vuotiaana 4.11.1881. Kuolinsyyksi on merkitty yksinkertaisesti vanhuus. Johannes ja vaimonsa Heta olivat tehneet jo vuonna 1964 testamentin nuoremman tyttären. Johanneksen kuoleman jälkeen järjestettiin ”kalunkirjoitus ja värtierinki”, missä omaisuudeksi kirjattiin
Kuva 4. Kalunkirjoituksen ja värtierinkin alku |
Puhdasta rahaa 4 mk
Erinäisiä tavaroita: rauta-akseli pyörineen 4 mk, kirves 50
p, rautaroskaa 3 mk, kivääripyssy 2 mk, sänky 1 mk, kaappi 50 p, arkku 50 p, 3
veistä 50 p
Vaatteita: iso sarkapälssi 3 mk, vähempi pölssi 1 mk,
verkapalttoo 2 mk, verkatakki 1 mk, kahdet housut 50 p, västi 10 p, 2 lakkia 50
p, hattu 5 p, kaksi vyötä 50 p, 3 paitaa 75 p, saappaat 2 mk, virsikirja 50 p,
sekatavaraa 50 p sekä piippu ja tupakkitavaraa 1 mk 50 p.
Yhteensä omaisuutta oli 30 mk 40 p arvosta. Kun hautajaiskulutkin olivat 50 mk ja
toimitusmiehen palkkio 3 mk, kuolinpesä jäi selvästi miinukselle. Mainittakoon, että kirjurina toimi Okerlan
Talolan isäntä Heikki Talola, joka samalla kuittasi kunnan lautakunnan puolesta
4 penniä vaivasten korkoa. Lampuotin
asema ei suinkaan ollut yhteiskunnassa heikoimpia, mutta eipä siinä roolissa
omaisuuttakaan päässyt kertymään.
Johanneksen elämästä ei ole paljastunut mitään suurtekoja
mutta ei myöskään rikoksia tai edes pikkurikkeitä. Omalla työllään hänkin on kuitenkin antanut
hyvät lähtökohdat seuraaville sukupolville.
Näitä tavallisia Johanneksiakaan ei pidä unohtaa, kun ajattelemme Suomen
kansallista kehitystä.
Tiedonlähteinä käytettyjen kirkonkirjojen tiedot löytyvät
Johanneksen Geni-profiilista: https://www.geni.com/people/Johannes-Strandvik/6000000125031219960
Kommentit
Lähetä kommentti